A Te jövőd, A Te sikered, A Te iskolád!

Németországi együttműködés

Korlátok és határok nélküli együttműködés – Németországban jártak hallgatóink!

     Tíz athénés diák és az őket kísérő két pedagógus (Galgóczy Éva és Roth Péter) látogathatott el Németországba november közepén, hogy aztán egy nyelveken és kultúrákon átívelő projekten vegyenek részt: a fogadóiskola hallássérült tanulóival közösen dolgoztak s vettek részt egy, a diszkrimináció témája köré épült programsorozaton.

nemetorszagi-egyuttmukodes

      Mindenekelőtt kiemelendő: az utazás egy sikeres pályázat (Erinnerung Verantwortung Zukunft, „EVZ” berlini Alapítvány pályázata) eredményeképp jöhetett létre – magyar részről az Athénét képviselő Galgóczy tanárnő és segítői, valamint a kiutazó grafikus hallgatóink, német oldalról pedig Iris Klag (a frankenthali PIH intézet igazgatóhelyettese) munkájának köszönhető. Az előkészületek azonban csak eztán kezdődtek el igazán: rengeteg szervezés és egyeztetés előzte meg az egyhetes utat, melyre aztán néhány hónap múlva, november közepén kerülhetett sor.

     A repülő 8-án reggel szállt fel Budapesten az athénés „küldöttséggel” – többeknek ez volt az első repülése. Az úticél a Németország délnyugati részén fekvő kisváros, Frankenthal, s annak egy speciális iskolája, a hallássérült gyerekekkel foglalkozó „Pfalzinstitut für Hören und Kommunikation PIH” volt. Itt, illetve az iskola kollégiumában – amolyan kollégiumi negyed – volt elszállásolva a tíz athénés és a két pedagógus. A napok nagy részét jellemzően a kollégium falain kívül, a projekthez kötődő programokon töltötték diákjaink – együtt a német fiatalokkal: egészségesek a hallássérültekkel. Az utazás és a program célja egyfelől ez, a fogyatékkal élőkkel való együttműködés és elfogadás, másfelől pedig a vallási különbségek (a zsidó vallás kapott központi szerepet) kiegyenlítésére való törekvés volt. Az együttműködés pedig gyakorlati és elméleti formában is megvalósult: akadtak feladatok, melyeknek során közös grafikai munkákat készítettek a diákok, de ha éppen nem dolgoztak, akkor ismerkedés és szóbeli feladatok révén jutottak közös nevezőre. Avagy nyelvre – angolra és németre. A hét nap során azonban nem csak a projektmunkákra jutott idő: ellátogattak diákjaink a történelmi Worms-ba és Speyer-be, sokat időztek Frankenthal-ban – gyönyörű, tiszta és hangulatos hely –, emellett jutott elég idő arra is, hogy alaposan körbejárják a fogadóintézményt, ahol óvodás kortól foglalkoznak gyerekekkel, egészen a szakma megszerzéséig – speciális módszerek, minőségi felszerelések és eszközpark használatával. Az intézmény számos foglalkozás elsajátítására ad lehetőséget a fiataloknak – a kilencven százalékuk hallókészülékkel rendelkezik –, méghozzá gyakorlat centrikus módon. Akadtak azonban olyan gyerekek is, akik a súlyosabb fogyatékossággal rendelkeztek, következésképp velük más módszerekkel foglalkoztak az iskola szakemberei; diákjaink megismerhették ezt a munkát is.

     „Jó helyük van” – ha röviden szeretnénk összefoglalni a frankenthal-i iskolában tapasztaltakat. „Jó helyük lesz” – ez pedig már az jövőt illető célkitűzés, már ami a programot illeti. Ugyanis nyolc, a közös munkában részt vevő német fiatal márciusban Magyarországra látogat, ahol mi, az Athéné Szakképző Iskola munkatársai és tanulói fogjuk vendégül látni őket.

Sz. A.